Alle WEcotips

WEcotip # 36: ga voor minder, maar betere schoenen. Op die manier heb je meer financiële ruimte om te kiezen voor duurzame en ethische schoenen. En nee, je hoeft er helemaal niet uit te zien als een eco-kabouter. Ik testte alvast de hippe vegan schoenen van Good Guys.

WEcotip # 35: fiks je verstopte afvoer simpel met de zuignap. Houd je meer van een goeie chemische reactie? De milde huismiddelen azijn en soda broebelen zich een weg door de meest hardnekkige verstoppingen.

WEcotip # 34: maak een plantaardige versie van je favoriete dessert. Want plantaardig eten hoeft niet beperkend of supergezond te zijn! Is je favoriete dessert toevallig decadente chocoladetaart, dan zit je met dit recept alvast gebeiteld.

WEcotip # 33informeer jezelf en bekijk Asparragos, een korte documentaire over de aspergeteelt in Peru. En kies het liefst voor lokale seizoensgroenten, zodat je eten geen gigantische afstanden moet afleggen en het in goede omstandigheden gekweekt is.

WEcotip # 32: kerstcadeau nodig? De duurzaamste cadeaus zijn tweedehands en zero waste. Zo moeten er heel wat minder grondstoffen ontgonnen, bewerkt en vervoerd worden.

WEcotip # 31: stel je eens een leven voor zonder strijkijzer. Ja, het kan! Een apparaat minder en wat vrije tijd erbij. Waarom niet?

WEcotip # 30: wil je graag duurzamer of ethischer gaan leven, maar ben je bang voor de reacties vanuit je omgeving? Reageren op kritiek met geduld en zachtheid helpt, maar sommige dingen hoef je dan weer niet te pikken. Je bepaalt helemaal zelf waar die grens ligt.

WEcotip # 29: als je genoeg groente- en fruitafval produceert in de keuken en weinig plaats hebt om te composteren, kan je je eigen wormenbak opstarten. Er zijn verschillende modellen te koop, maar zelf maken is ook goed te doen.

WEcotip # 28: vervang vlees of vis eens door peulvruchten. De ecologische voetafdruk van je maaltijd duikelt omlaag. Ideale peulvruchten om mee te beginnen zijn rode linzen, die stiekem in het recept voor mijn heerlijke eenpanspasta verstopt zitten.

WEcotip # 27: eet je veel appels en koop je soms appelazijn? Dat komt goed uit! Met een gemakkelijke fermentatie brouw je zelf appelazijn uit je klokhuizen en appelschillen. Het is poepsimpel, gratis en volledig zero waste. De gefermenteerde appelrestjes kan je achteraf zelfs composteren.

WEcotip # 26: experimenteer eens met sojabrokjes als vervanger van dierlijk gehakt. Ze zijn veelzijdig en lang houdbaar. Om te beginnen geef ik je mijn recept voor een heerlijke bolognesesaus, die samen met een plantaardige bechamelsaus ook geschikt is om een lekkere lasagne mee te maken.

WEcotip # 26 voor gevorderden: koop je sojabrokjes verpakkingsvrij en ga voor Europese soja.

WEcotip # 25: geïnteresseerd in verpakkingsvrije oplossingen voor je verzorgingsproducten? Test dan eens deze zelfgemaakte deo: 4 el natriumbicarbonaat + 4 el maïszetmeel + 6 el kokosolie + optioneel een paar druppels essentiële olie. Heel effectief tegen geurtjes.

WEcotip # 24voor de gemakzuchtige consument: ga stapje voor stapje op verkenning naar een gemakkelijk plantaardig alternatief voor je vlees, kaas, melk of yoghurt. Experimenteer lekker door tot je iets vindt dat voor jou heerlijk smaakt en wissel het eenvoudig in je routine. Geen gedoe, lekker makkelijk.

WEcotip # 24 voor de resultaatgerichte consument: richt je efficiënt op de grootste winst door eerst en vooral runderproducten te vervangen door plantaardige opties.

WEcotip # 24 voor de gemotiveerde consument: smijt je erin en ga de plantaardige uitdaging aan met Try Vegan. Je kan het altijd eens proberen en zien wat je ervan leert. Kan nog een boeiende maand worden!

WEcotip # 23: licht je kleerkast regelmatig eens grondig door. Met de stuks die je nauwelijks nog draagt of waar je je niet goed in voelt, heb je meteen grondstof voor het opzetten van een ruilroutine. Het is veel duurzamer om geproduceerde spullen te laten circuleren dan ze in je kast te laten liggen.

WEcotip # 22: informeer jezelf en lees De verborgen impact. Haal het uit de bibliotheek of kijk of je het van iemand kan lenen.

WEcotip # 21: ga eens lekker wildplukken in je buurt. Binnen een straal van een paar kilometer van mijn huis weet ik tientallen fruitbomen en -struiken staan die niet leeggeplukt worden. Als je erop let, vind je er vast ook een paar in je buurt!

WEcotip # 21 voor gevorderden: laten we massaal aan ons stadsbestuur om meer eetbaar groen vragen. Of plant gewoon zelf iets! Klein of groot, je maakt een verschil en het is ook gewoon erg leuk.

WEcotip # 20: zou je helemaal verloren zijn zonder auto? Of is er ook wel een leven mogelijk op twee wielen en je eigen voeten? Denk er eens een keertje over na. En lees mijn verhaal over leven zonder auto. Ik hoop dat ik je kan inspireren!

WEcotip # 19: let op je eigen afvalstroom. Houd bijvoorbeeld eens bij wat je allemaal aan de deur zet of de container in gooit. Dat bewustzijn zal zeker en vast een goede aanzet zijn om je afval ook te beginnen minderen. Wedden dat je de aantallen zal zien slinken? Geeft veel voldoening!

WEcotip # 18: zet de douchekraan eventjes uit als je je haar of lichaam inzeept. Fluitje van een cent.

WEcotip # 17: vermijd sluipverbruik. Begin voor een maximaal resultaat met de grootste verbruikers: tv en decoder, opladers en de modem. Trek de stekker eruit als je ze niet nodig hebt, of beter nog, steek ze allemaal in een toegankelijke stekkerbak, dan hoef je zelfs maar één knopje te bedienen.

WEcotip # 16: informeer jezelf, open je blik en graaf eens wat dieper. Er zijn veel onbekende, maar prangende problemen waar we met zijn allen wat aan kunnen doen. En bovendien kom je zo voor jezelf te weten wat je prioriteiten zijn. Je kan hardcore wetenschappelijk doen, maar ook wat rustiger aan, met bijvoorbeeld een documentaire als Plannen voor plaats, die ik graag aanraad!

WEcotip # 15: hou je meterstanden voor water, elektriciteit en gas minstens maandelijks bij in een app, een spreadsheet of een retro huishoudboekje. Zet daarvoor eventueel een herinnering in je agenda. Dat creëert veel bewustzijn en zo leg je makkelijker verbanden tussen je verbruik en je gedrag. Je ziet meteen het resultaat van je inspanningen! Benieuwd naar mijn verbruik?

WEcotip # 14: beperk je warmteverliezen door de warmte die door ramen of buitenmuren verloren gaat, te laten terugkaatsen. Dat kan echt heel simpel met radiatorfolie of met een homemade hitteschild. Minder stookkosten en minder CO2-uitstoot dankzij een paar momentjes knippen en plakken.

WEcotip # 13: misschien kan je je persoonlijke verzorging richting zero waste sturen met behulp van suikerwax. Of, als je daar de moed voor hebt, kan je de maatschappelijke verwachtingen in verband met haarloosheid lekker laten voor wat ze zijn en gewoon doen waar jij je zélf goed bij voelt!

WEcotip # 12: sla niet in over-datumpaniek, maar gebruik je zintuigen. De Ten minste houdbaar tot-datum is geen strenge regel waar ziekmakende bacteriën zich strikt aan houden. En doe ook liever niet aan datumvissen: neem gewoon lekker makkelijk het voorste product in de winkel, want dat is echt kwaliteitsvol genoeg.

WEcotip # 11: verwarm eerst jezelf en dan pas je huis. Comfort hangt niet volledig samen met de temperatuur in je huis, maar wel met hoe goed je jezelf geïsoleerd hebt. Ga voor verschillende lagen, een dikke trui, goeie pantoffels en eventueel thermisch ondergoed. Loop elk half uur eens even rond, of doe een dansje. En kruip in de zetel gezellig onder een dekentje. Op die manier kan de thermostaat vast lager!

WEcotip # 10: ga op zoek naar een milieubewuste vakman– of vrouw. Of word er zelf één.

WEcotip # 9: pas je routine aan en red je oud brood!

WEcotip # 8: Vraag je voor jezelf eens af wat jou nu écht gelukkig maakt. Wat zijn de waarden die jij het belangrijkst vindt in jouw leven? En handel je daar ook echt naar? Wie weet kom je tot de conclusie dat de belangrijkste dingen niet te koop zijn en dat het allemaal wel wat minimalistischer mag.

WEcotip # 7 voor beginners: Ik nodig je uit om, als je nog verpakkingen à volonté koopt, eens te experimenteren met het uitkiezen van zo veel mogelijk groenten, fruit en misschien zelfs andere dingen in bulk. Verruim je blik, open je geest en laat een nieuwe wereld voor je opengaan.

WEcotip # 7 voor gevorderden: Bouw een nieuwe routine in en neem je gebruikte plastic zakjes opnieuw mee naar de supermarkt, of beter nog, ga voor stevige en semi-oneindig herbruikbare (was)zakjes.

WEcotip # 6: bedenk welke ondernemingen jij als klant op hun verantwoordelijkheid kan aanspreken. Je kan er voor gaan zitten om met behulp van de sandwichmethode een sappig, doch vriendelijk epistel te schrijven, maar als je niet veel tijd hebt, bereik je ook al veel met een kort maar krachtig berichtje. Met hoe meer we deze kleine moeite doen, hoe sneller we de katalysatoren van verandering kunnen zijn!

WEcotip # 5 voor beginners: als creatief gepriegel niets voor jou is, kan je er alvast op letten gerecycleerd cadeaupapier te kopen. En een klein effortje doen om al het papier achteraf ook goed te recycleren.

WEcotip # 5 voor gevorderden: pulk de lakskes en het lintje van je cadeautjes vanaf nu zorgvuldig los of leef je uit met de alternatieven uit deze blogpost. En praat erover! Laat je familie en vrienden weten dat je het geen probleem vindt dat jouw geschenkje niet in nieuw papier verpakt is.

WEcotip # 4 voor beginners: als je je traditionele routine iets duurzamer wil maken, kan je gaan voor tampons of maandverbanden van ongebleekt biologisch katoen, te koop bij de biowinkel. Al een klein stapje groener, helaas ook een trapje duurder.

WEcotip # 4 voor gevorderden: hou je van een uitdaging op tijd en (maand)stond, probeer dan eens de cup! Als je niet in het bezit bent van een baarmoeder, kan je praten over het bestaan van de menstruatiecup met je partner, je zus, je moeder, je vriendinnen of random strangers.

WEcotip #3 voor beginners: begin met een shampoo zonder onder andere parabenen en siliconen.

WEcotip #3 voor gevorderden met kort haar: experimenteer eens met een shampoovrij bestaan.

WEcotip #3 voor gevorderden met lang haar: laat je shampoo staan en probeer eens de no poo-methode met een lepeltje natriumbicarbonaat en wat appelazijn.

WEcotip #2 voor beginners: kook met zo weinig mogelijk water, koud uit de kraan, met het deksel op de pan, en zet je kookplaat enkele minuten op voorhand uit.

WEcotip #2 voor gevorderden: gebruik een hooikist, hooimadam, of frigobox met isolerende vulling om je eten verder te laten garen. Bedankt, bomma.

WEcotip #1 voor beginners: voor je begint te douchen, moet je meestal een aantal seconden tot minuten wachten tot het water opgewarmd is. Zet een emmer naast je douche en vang daarin het koude water op. Een echte win-win situatie! Geen spetters koud water meer te verduren én een flinke hoeveelheid water bespaard.

WEcotip #1 voor gevorderden: zet de emmer gewoon in je douche. Vang het koude beginwater op en laat de emmer daarna in een hoekje, of eventueel strategisch tussen de benen geplaatst, staan. Ongelooflijk hoeveel water je hiermee nog kan opvangen!

WEcotip #1 voor supergemotiveerde prettig gestoorde gevorderden: zet je douche vol emmers (houd enkele vierkante centimers over om je voeten te zetten, of nog beter, zet je voeten ook in een emmer) en laat vanaf nu geen spatje water meer verloren gaan!

Advertenties